تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم
تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم
دسامبر 8, 2023
اتصالات گالوانیزه جوشی فشار قوی
اتصالات گالوانیزه جوشی فشار قوی
فوریه 5, 2024

لوله گالوانیزه سبک گلخانه ای 6 متری

لوله گالوانیزه سبک گلخانه ای 6 متری

صنعت آهن آلات از دیرباز یکی از صنایع پرکاربرد بوده است که استفاده از تولیدات آنها در سازه های کوچک و بزرگ اجتناب ناپذیر ا¬ست. در بین تولیدات این صنعت، لوله های گالوانیزه کاربرد گسترده ای دارند. لوله های گالوانیزه، همان لوله های فولادی و آهنی هستند که به منظور جلوگیری از آسیب و خورده شدن، سطح آنها با پوششی از فلز روی، مقاوم سازی می شود.

به لحاظ جنس فلز، لوله گالوانیزه در دو دسته لوله های گالوانیزه آهنی و لوله های گالوانیزه فولادی موجودند. به دلیل استفاده از پوشش روی، این لوله ها از مقاومت بالاتری در برابر رسوبات و خوردگی برخوردار هستند، در نتیجه طول عمر بالاتری نسبت به سایر لوله ها دارند. به علت این مقاومت بالا، لوله های گالوانیزه مدتها در آبرسانی مورد استفاده واقع می شدند.

لوله های گالوانیزه آهنی که به لوله درزدار نیز معروفند، لوله های آهنی جوش داده شده ای هستند که آنها را در فلز روی مذاب فرو برده و از این طریق مقاوم سازی می شوند. به همین ترتیب لوله های گالوانیزه فولادی نیز توسط لایه ای از فلز روی در برابر خوردگی و آسیب مقاوم سازی و حفاظت می شوند. لوله های گالوانیزه به دلیل مقاومت مطلوب، در خطوط آبرسانی، جهت انتقال گاز، تصفیه خانه ها، سیستم های تهویه و سیستم های آبیاری کاربرد زیادی دارند.

در این بین لوله گالوانیزه سبک که از جنس لوله گالوانیزه آهنی یا فولاد نرم است و طول آن معمولا” 6 متری است، جهت سازه های گلخانه ای بسیار مناسب می باشد.

برای ساخت تأسیسات گلخانه ای لزوما” بایستی از لوله های سبک استفاده شود، از طرفی لازم است جنس لوله ها به گونه ای باشد که در برابر رطوبت، آسیب های محیطی، زنگ زدگی و خوردگی مقاومت کنند. بنابراین لوله گالوانیزه سبک گلخانه ای 6 متری، انتخابی مناسب جهت ساخت فضاهای گلخانه ای به شمار می آید.

لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه به لوله هایی گفته می شود که سطح آنها با لایه ای از روی پوشانده شده است. پوشش روی می تواند لوله ها را در برابر خوردگی، زنگ زدگی و دیگر آسیب ها مقاوم سازد.

از این جهت لوله های گالوانیزه در صنایع مختلف و به منظور انتقال آب، گاز و یا سیستم های تهویه، مناسب و کاربردی هستند. نوع سبک این لوله ها در طولهای 6 متری، جهت ساخت تأسیسات گلخانه ای مورد استفاده قرار می گیرد. لوله های گالوانیزه در دو جنس لوله های گالوانیزه آهنی و لوله های گالوانیزه فولادی موجودند.

خصوصیات لوله های گالوانیزه

معمولا” طول لوله های گالوانیزه 6 متری است و قطر آنها 8-1 اینچ می باشد. از خصوصیات عمومی این لوله ها می توان به موارد زیر اشاره نمود

– دارای ساختاری یکدست و مقاوم در برابر ضربه
– مقاومت مطلوب در برابر خوردگی یا زنگ زدگی
– طول عمر بالا تا 50 سال
– قابلیت بازیافت و تولید مجدد

لوله گالوانیزه آهنی

لوله گالوانیزه آهنی که به نام لوله درزی نیز شناخته می شود، همان آهن سفید است که با پوششی از فلز روی به رنگ تیره در می آید. بدین ترتیب که درزهای لوله ها توسط درزجوش، جوش داده شده و سپس در روی گداخته فرو برده می شوند.

لوله گالوانیزه فولادی

این لوله ها همان لوله های فولادی نرم هستند که به این طریق ساخته می شوند.ابتدا ورقه های فولادی توسط فشار وارده از قالب ها عبور داده می شوند، در مرحله بعدی درزها جوش داده می شوند و در نهایت با قرار گرفتن در فلز روی مایع، سطح آنها با پوششی از روی، مقاوم سازی می شود. به این ترتیب لوله های گالوانیزه فولادی در برابر آسیب هایی همچون زنگ زدگی و خوردگی مقاوم می شوند.

تفاوت لوله های گالوانیزه آهنی و فولادی

لوله های گالوانیزه فولادی نسبت به لوله های گالوانیزه آهنی سبک تر و دارای سطح براق تری هستند. اما لوله های گالوانیزه آهنی در برابر مواد اسیدی مقاوم ترند.

کاربرد لوله های گالوانیزه

لوله های گالوانیزه دارای مصارف متعددی در صنایع و سازه های مختلف می باشند. از برخی کاربردهای لوله گالوانیزه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

– نوع سبک و 6 متری آن در تأسیسات گلخانه ای مورد استفاده قرار می گیرد.
– لوله های گالوانیزه در خطوط انتقال آب و مایعات کاربرد دارند.
– در انتقال گاز نیز از لوله های گالوانیزه استفاده می شود.
– همچنین در سیستمهای تصفیه و تهویه ای هم لوله های گالوانیزه به دلیل مقاومت بالا کاربرد زیادی دارند.

لوله گالوانیزه سرد و گرم

بر اساس نوع عملیات گالوانیزاسیون، لوله های گالوانیزه به دو طریق سرد و گرم تولید می شوند. نوع سرد از طریق الکترولیز روی در یک محلول آبی و سپس پوشاندن لوله با روی در دمای پائین، تولید می شود. در تولید لوله گالوانیزه به روش گالوانیزاسیون گرم، در دمای بالا، مولکولهای آهن و فلز آمیخته شده و در نتیجه باعث مقاومت بیشتر لوله های گالوانیزه شده با روش گالوانیزاسیون گرم نسبت به نوع سرد می شوند.

فلزاتی که توسط روش گالوانیزاسیون گرم مقاوم سازی می شوند، نسبت به فلزاتی که از طریق روش گالوانیزاسیون سرد روکش می شوند، در مقابل آسیب ها، زنگ زدگی و خوردگی بسیار مقاوم تر هستند.

روش گالوانیزاسیون سرد، اغلب در صنایع خودروسازی، تولید قطعه، پیچ و مهره و جهت پوشش دهی فلزاتی که در مصارف بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند، کاربرد دارد.
موارد کاربری لوله های گالوانیزه با روش تولید گالوانیزاسیون گرم، بیشتر در فضاهای باز همچون گاردریل های اطراف جاده ها، دکل های مخابراتی، لوله های آب، تیرهای برق و دکل های برق فشار قوی می باشد.

لوله گالوانیزه سبک گلخانه ای

لوله های گالوانیزه از نظر وزنی در سه وزن سبک، متوسط و سنگین موجودند. جهت ساخت تأسیسات گلخانه ای نوع سبک آن به کار گرفته می شود. لوله گالوانیزه گلخانه ای 6 متری که به لوله گلخانه نیز مشهور است، در کشاورزی و در ساخت تأسیسات گلخانه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

این لوله های سبک گلخانه ای 6 متری که اساسا” توسط روش گالوانیزاسیون گرم تولید می شوند، در برابر رطوبت و گرما بسیار مقاوم بوده و عمر آنها 6-5 برابر لوله هایی است که با روش گالوانیزاسیون سرد تولید می شوند.

کاربرد لوله گالوانیزه گلخانه ای

لوله های گالوانیزه سبک 6متری که با نام لوله های گلخانه ای هم شناخته می شوند، کاربردهای بسیار متنوعی دارند. از جمله این کاربردها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

– استفاده در تأسیسات گلخانه ای
– جهت حصار و گاردریل کنار جاده ها
– فنس های حفاظتی اطراف باغ ها و مزارع
– در سوله های پرورش قارچ
– و همچنین جهت حفاظت از دام و پرندگان اهلی

دلایل لزوم استفاده از لوله گالوانیزه گلخانه ای

– لوله یا پروفیل خام در دمای بالا و محیط رطوبی گلخانه، در مدت کوتاهی زنگ زده و خورده می شود.

– به منظور گرم کردن فضای گلخانه ها عموما” از سوختهای فسیلی مانند نفت، گاز و گازوئیل استفاده می شود. به همین دلیل جهت محافظت از تأثیر مخرب H2CO3 تولید شده ناشی از سوختن این مواد بر روی اسکلت گلخانه، لازم است لوله های مقاومی همچون لوله های گالوانیزه گلخانه ای در این فضا به کار برده شوند.

– لوله های گالوانیزه علیرغم وزن سبک، بسیار مقاومند و طول عمر بالایی دارند، در نتیجه به کار بردن آنها در سازه های گلخانه ای مقرون به صرفه تر می باشد.

با توجه به استحکام و مقاومت لوله های گالوانیزه در برابر آسیب های محیطی و در نتیجه عمر بالای آنها نسبت به لوله های معمولی، به کارگیری این قبیل لوله ها برای مصرف کنندگان بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. همچنین برای کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی، استفاده از لوله های گالوانیزه سبک گلخانه ای آنها را سالها از تعویض و تعمیر لوله ها بی نیاز خواهد کرد.

اما در این عرصه تولیدکنندگان زیادی بر سر تولید محصول باکیفیت با یکدیگر در رقابتند. ما یکی از مطمئن ترین عرضه کنندگان لوله های گالوانیزه و گلخانه ای در ایران هستیم که محصولات خود را با کیفیت عالی و قیمت منصفانه در اختیار شما مشتری گرامی قرار خواهیم داد. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطمینان از خرید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.