لوله گالوانیزه آهنی
لوله گالوانیزه آهنی
نوامبر 4, 2020
قیمت لوله گالوانیزه سرد
قیمت لوله گالوانیزه سرد
نوامبر 26, 2020
لوله جوشی درزدار

لوله جوشی درزدار

لوله جوشی درزدار

در لوله جوشی درزدار(welded pipe) رول ورق باضخامت مورد نظر و براساس سایز لوله برش خورده و پس عبور از غلطکهای نورد به شکل گرد در می آیند وپس از آن درز بوجود آمده جوشکاری شده وبه مرحله تست وکونیک میروند این روش تولیداصطلاحا”روش نورد نامید می شود این روش بیشتر جهت تولید انوع پروفیلهای موردمصرف درساختمان وتولید لوله های شوفاژی ولوله های گازی مورد مصرف درلوله کشی ساختمان بکار میروند

اصطلاح عامیانه این نوع لوله فولادی, لوله سیاه است که شاید در خانه و ساختمان ها زیاد دیده باشید. به دلیل مقاومت بالای لوله های درزدار از آن ها می توان در هر شرایط اب و هوایی و محیطی استفاده کرد. در این مقاله از پیاتک می‌خواهیم به موضوع لوله درزدار و نحوه تولید آن بپردازیم و در انتها تفاوت لوله درزدار با لوله های بی درز را بیان می‌کنیم. لوله درزدار به وسیله لوله کردن ورق و جوش کاری درز آن تولید می‌شود. لوله جوشی درزدار در اندازه ها و ضخامت های مختلف موجودند و بسته به نیاز مصرف کننده قابل استفاده هستند. لوله های درزدار بر اساس نوع جوش تقسیم بندی می شوند و بر اساس این نحوه جوش کاری, کابرد آن ها مشخص می شود.

لوله جوشی درزدار با توجه به کاربرد و اندازه ،به سه روش متفاوت جوش می خورند:

روش ERW جوش مقاومت الکتریکی: در این روش دستگاه الکتریکی جوش با بالا بردن آمپر، باعث ایجاد حرارت در لبه های درز لوله شده و در نتیجه باعث ذوب شدن لبه های درز می شود، تا دو لبه به همدیگر جوش بخورند. این روش را اصطلاحا جوشکاری لب به لب می گویند. این روش جوشکاری الکترود نیاز ندارد.
روش Welded pipe(HFI): در این روش با عبور جریان برق با فرکانس بالا از لبه درز لوله، باعث ایجاد حرارت بالایی می شود که نتیجه آن ذوب شدن لبه های لوله و جوش خوردن آنها به یکدیگر می باشد. این روش به دلیل کنترل ونظارت بر حرارت جوش، از روش قبلی با کیفیت تر می باشد.
روش EFW: در این روش لبه های لوله ها را با استفاده از جوشکاری ذوب الکتریکی به یک دیگر جوش می خورند.

به لوله جوشی درزدار ، لوله سیاه یا لوله صنعتی هم گفته می شود، با توجه به کاربرد و استاندارد های بین المللی، ار ورق نورد گرم ساخته می شود. در انتقال سیالات با فشار پایین و انتقال سیالات در اندازه های بالاتر از ۲۴ اینچ از این لوله ها استفاده می کنند. این لوله ها به سه مدل ماهیچه ای مستقیم، لوله درز مخفی و اسپیرال تولید می شوند.

در ایران تعداد کارخانه های تولید کننده لوله جوشی درزدار نسبت به لوله های مانیسمان بسیار زیاد بوده و از این رو تمامی نیاز داخلی لوله های درزدار، توسط تولیدکنندگان داخلی تامین و مازاد آن نیز به کشورهای همجوار صادر می شود.
یکی از کارخانه های تولیدکننده لوله جوشی درزدار، کارخانه سپاهان است که انواع لوله و پروفیل را تولید می کند. این کارخانه در حال حاضر به عنوان یکی از اصلی ترین تامین کنندگان انواع لوله فولادی، پروفیل فولادی و سایر مقاطع فولادی در اندازه و ضخامت های مختلف در ایران شناخته می شود.

البته عرضه محصولات متنوع این شرکت محدود به داخل ایران نیست و شرکت نوید فلز امین انواع محصولات تولیدی خود به خصوص انواع لوله و پروفیل فولادی را با استاندارد های جهانی، کیفیت بالا و قیمت های رقابتی در کشورهای مختلف جهان به خصوص کشور های منطقه خاورمیانه صادر می کند و در این عرصه جایگاه و اعتبار تجاری خاصی را به دست آورده است.