میلگرد آجدار
میلگرد آجدار
دسامبر 18, 2020
تیرآهن هاش H
تیرآهن هاش H
دسامبر 18, 2020
ناودانی سبک

ناودانی سبک

ناودانی سبک

قطعات فلزی ناودانی سبک و سنگین به سه روش زیر تولید می شوند:

تولید از طریق فرآیند نورد گرم و نورد سرد
روش فابریک
روش پرسی

ناودانی پرسی با استفاده از یک دستگاه مخصوص پرس شکل داده می شود. در روش فابریک نیز ناودانی را در خط تولید شکل می دهند و نیازی به استفاده از دستگاه پرس نیست.وزن مقطع ناودانی سبک به دلیل پیچیدگی سطح مقطع آن در مقایسه با محصولی مانند میلگرد سخت تر حساب می‌شود. زیرا مساحت سطح مقطع آن حاوی خمیدگی‌ها و اختلاف ضخامت‌هایی است که اندازه گیری آن را مشکل می‌کند.

از کاربرد های ناودانی سبک میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

ساخت نمای ساختمان
ساخت چهارچوب ها
اسکلت ماشین
پایه ماشین آلات
بناهای معماری
تشکیلات دریایی

به طور کل ویژگی های عمده ناودانی سبک عبارت است از:

ابعاد ناودانی سبک پایینتر از ابعاد درج شده در جدول اشتال است.
وزن ناودانی سبک پایینتر از ابعاد درج شده در جدول اشتال است .

لیست کارخانجات تولیدی ناودانی سبک در داخل کشور

ناب تبریز ، ماهان ، آریان فولاد ، یزد ، فولاد تهران ، ابهر ، زنجان ، کارخانه های مختلف اصفهان ( اصفهان ، اسپیرال و … ) کارخانه های مختلف مشهد ( شکفته ، منظومه و … )

ناودانی سبک یعنی ناودانی که وزن آن از وزن تعریف شده در جدول استاندارد اشتال کمتر می‌باشد. به عبارت ساده‌تر ابعاد و وزن این محصول با اندازه‌های ثبت شده در جدول مهندسی محاسباتی تطابقی ندارد. معمولا از میزان استاندارد در نظر گرفته شده کمتر می‌باشد به همین منظور به آن ناودانی سبک می‌گویند. ناودانی سنگین از لحاظ وزن و ابعاد تعریف شده کاملا با جدول اشتال برابر می‌باشد. به عبارتی این محصول براساس اندازه‌های ثبت شده در جدول محاسباتی تولید می‌گردد. این محصول فولادی در تعدادی از کارخانه‌های داخلی کشور همچنین در برخی از کشورهای اروپایی تولید می‌شود.