لوله استیل
لوله استیل
آگوست 31, 2020
لوله اسپیرال
لوله اسپیرال
سپتامبر 17, 2020
لوله مانیسمان

لوله مانیسمان

لوله مانیسمان

مقایسه لوله مانیسمان و لوله درزدار

لوله های مانیسمان یا بدون درز با لوله های درزدار تفاوت های زیادی دارند که در ادامه درباره آن ها توضیح داده میشود:

لوله های بدون درز نسبت به لوله های درزدار هم سایز و اندازه خود قادر به تحمل فشار بیشتری می باشند که به همین علت قادر به استفاده در دیگ های بخار و جاهایی که نیاز به تحمل فشار زیادی است می باشد.
مقاومت در برابر خوردگی لوله های مانیسمان نسبت به لوله های درزدار بیشتر می باشد زیرا پتانسیل ایجاد ناخالصی و خوردگی در این لوله ها نسبت به لوله های درزدار کمتر می باشد.
لوله های مانیسمان نسبت به لوله های درزدار که دارای ناهمگونی های چکش خواری و متریالی در ناحیه ای که درز جوش ایجاد می شود، وجود دارد ،دارای این ناهمگونی ها نمی باشد.
لوله های مانیسمان نسبت به لوله های درزدار نیازی به تست جوشکاری نمی باشند.
لوله های بدون درز و مانیسمان نسبت به لوله های درزدار انتخابی مناسب تر و کارا تر برای اماکن حساس می باشند.
لوله های بدون درز نسبت به لوله های درزدر دارای هزینه تولید کمتر می باشند.

مراحل تولید لوله مانیسمان

مراحل تولید لوله های مانیسمان از مرحله برش تا بسته بندی لوله و ارسال به اماکن جهت استفاده شامل ۱۵ مرحله می باشد که عبارت اند از :

مرحله برش
مرحله گرمادهی
مرحله سوراخ شدن توسط لخ پرس
مرحله استفاده از دستگاه النگاتور
مرحله شلیک سمبه
مرحله تاب گیری لوله
جداسازی سمبه
مرحله کروی شدن لوله
مرحله کشش لوله
مرحله سرد کردن لوله
اندازه گیری محصول تولید شده
آزمایش و تست لوله
کونیک شدن لوله
پولیش زدن لوله
بسته بندی لوله

مراحل تولید لوله مانیسمان

در ابتدا شمش های فولادی را برش می زنند. سپس شمش ها را داخل کوره های قوسی که با استفاده از سوخت گاز گرمادهی می شوند گرم می کنند تا به مرحله سرخ شدن برسد. با استفاده از دستگاه الانگیتور سطح شمش ها را گرد می کنند. بعد از آن شمش ها را به وسیله لخ پرس سوراخ می کنند.

در مرحله شلیک سمبه، سمبه را به داخل شمش فولادی شلیک می کنند که با سرعتی بالا سمبه ای به طول ۱۲ متر را داخل شمش فولاد می کنند. در مرحله بعد اگر لوله مقدار کمی تاب داشته باشد آن را تاب گیری می کنند تا صاف و یکدست شود. در این مرحله سمبه را از داخل لوله جدا می کنند. در مرحله بعد سر و ته لوله را گرفته و لوله به حالت گرد در می آید. در مرحله کشش، لوله را به اندازه های گوناگون تا ۲۴ متر تحت کشش قرار می دهند. پس از آن لوله را با آب و با فرآیندی خاص خنک می کنند. لوله خنک شده را به دلخواه مشتری برش می دهند. در مرحله آزمایش به وسیله کامپیوتر لوله را تست می کنند تا ضایعات از مابقی جدا گردد. در مرحله پایانی لوله ها را به شکل شش ضلعی با تسمه محکم می بندند و آماده بارگیری می کنند.

این لوله ها درز ندارند، یعنی درزی که در لوله های دیگر جوش داده می شود در این لوله وجود ندارد همین موضوع باعث بالا رفتن میزان استحکام لوله ها می شود. به طور کلی این لوله ها با قطرهای کم ساخته می شود زیرا ساخت این نوع لوله با قطر زیاد سخت و هزینه بر می باشد.

روش تولید لوله مانیسمان اصفهان

برای تولید این محصول ابتدا باید شمش فولادی را بنا به آنچه که سفارش تولید گرفته شده برش دهند. شمش های این لوله هم تولید داخل است و هم وارد شده از سایر کشورها. در مرحله بعدی که به گرمادهی مشهور است شمش را داخل کوره های قوسی قرار می دهند تا با کمک سوخت گاز گرم شود. بعد از گرم کردن شدتش را بیشتر می کنند تا به مرحله سرخ شدن برسد. وقتی شمش از نظر حرارت به درجه مطلوب رسید با وسیله ای به اسم لخ پرس سوراخ می کنند. فولاد گرم شده را با دستگاه اللنگاتور گرد می کنند. در این مرحله یک سمبه به صورت گلوله شلیک می شود وبه داخل شمش فولادی می رود. این سمبه با سرعت بالا به طول ۱۲ متر داخل شمش فولادی می شود تا لوله را به حالت گرد در بیاورد و بدون درز و اتصالی شکل بگیرد. سپس به مرحله تاب گیری می رسیم که اگر لوله تاب داشت در این قسمت صاف و یکدست می شود. بعد از تمامی مراحلی که انجام شد سر و ته لوله را می گیرند تا گرد شود و از حالت تیز و برنده ای در بیاید. پس از گرد شدن سرلوله به مرحله کشش می رسیم و لوله تا ۲۴ متر تحت کشش قرار می گیرد. بعد از آن لوله را با آب، خنک می کنند و بنا به آنچه که مشتری سفارش داده بود لوله را برش می دهند. اصولا ترجیح بازار به طول ۶ متر است. محصول برش خورده را با کامپیوتر لوله تست می کنند تا ضایعات را از اصل محصول جدا کنند. مرحله بعدی کونیک شدن دو سر لوله است که به آن حالت گردی و انحنای بیشتری می دهد. در دو مرحله آخر به پولیش کردن و بستن لوله می رسیم. یعنی برای مشتریان خارج از کشور لوله را با روغنی پالیش می کنند. در آخرین مرحله لوله ها را بسته بندی می کنند که به شکل شش ضلعی شود و با تسمه محکم می بندند تا بارگیری راحت انجام شود.